Newsflash!
Inspringen op het nieuws, inhaken op een trend, zorgen maken over de toekomst. Het is allemaal koren op de molen van de reclamemaker. Het dagelijkse nieuws in een bron van inspiratie voor de reclame-maker. Er is nieuws dat we kunnen verwachten, zoals de Nieuwjaarsduik van UNOX. Nieuws dat al een tijdje de ronde doet zoals 'het milieu' en 'groen zijn'. En natuurlijk nieuws dat we niet zien aankomen maar waar we wel op willen inhaken. Denk aan de duikboot die Elon Musk (Tesla auto's) wilde sturen om Thaise jongens in een grot te helpen.
Inhaken op het nieuws kan tricky zijn. Zo dachten tientallen BN'ers er voordeel mee te behalen door een #ikdoenietmeermee video te delen. Dat leverde ze erg veel kritiek op. KLM dacht lollig te zijn om een karikatuur-Mexicaan af te beelden na verlies van het Mexicaanse voetbalteam.

KLM twitterde ‘adios amigos’ met een plaatje van een vertrekbord, met daarnaast een icoontje van wat een Mexicaan zou moeten zijn; sombrero, snor en een poncho. Een stereotype, menen velen. Racistisch, twitteren anderen.
In Nederland lijkt men er vooralsnog wel om te kunnen lachen, maar de internationale kritiek was zo talrijk dat KLM zich genoodzaakt zag de gewraakte tweet te verwijderen.
Maatschappelijke probemen aan de kaak stellen
De overheid, goede-doelen, hulporganisaties, individuen en ondernemingen, ze maken allemaal gebruik van Social Issue Advertising om hun speerpunten/problemen aan de kaak te stellen.
Goede doelen/hulporganisaties kunnen vaak rekenen op korting of zelfs gratis zendtijd op televisie en andere media. Grote reclame-bureaus maken graag voor niets of voor weinig hun reclame-campagnes om op die manier zelf in de schijnwerpers te staan. Een win-win situatie voor beiden. Het resultaat zijn vaak prachtige campagnes van hoge kwaliteit.
Klik op afbeelding de voor 40 super mooie Social Issue Ads.
In Bed met John en Yoko
Vijftig jaar geleden houden de John Lennon en zijn vrouw Yoko Ono een ‘Bed-in’ in het Amsterdamse Hilton Hotel. De twee waren kort hiervoor getrouwd en gebruikten de publiciteit rondom hun huwelijk om een pacifistische protestactie te houden.
Zeven dagen lang blijven de twee in bed als protest tegen de Vietnamoorlog. Het NPO maakte er een item over.
Klik hier voor het artikel en virtuele tour over John en Yoko in bed.
United Colors of Benetton & Toscani
Toscani werd in 1982 artdirector van Benetton en maakte het kledingmerk in één klap wereldberoemd met zijn controversiële reclamecampagnes. Hij was één van de eersten die maatschappijkritische thema’s als racisme, seksisme, armoede en homofobie niet schuwde, wat zeker voor een modemerk ongezien was. Memorabel zijn bijvoorbeeld de kussende religieuzen, een zwarte vrouw die een blanke baby borstvoeding geeft en de foto van de aan aids stervende David Kirby uit 1990 die de realiteit van deze ziekte meteen wereldwijd op de kaart zette. De foto’s waren vaak confronterend en soms zelfs choquerend, maar Benetton vaarde er wel bij. (Klik voor artikel)
Opdracht 6.1
Bekijk de video's en berichten op deze pagina. Neem er ruim de tijd voor.
- Welke manier van inspringen-op-het-nieuws spreekt jou het meest aan? Motiveer je antwoord.
Opdracht 6.2
Ga op zoek naar een nieuwsbericht of Maatschappelijk probleem waarvan jij denkt dat je het kan gebruiken om op in te springen.
- Welk bericht/Maatschappelijk probleem heb je gevonden? Laat duidelijk zien waar het over gaat. Voeg indien mogelijk een plaatje toe.
- Waarom en hoe denk jij dit bericht/maatschappelijk probleem te kunnen gebruiken? Motiveer je antwoord.
- Hebben andere bedrijven/merken dit bericht/maatschappelijk probleem al gebruikt in communicatie-uitingen? Zoek op en laat zien. (indien mogelijk)
Opdracht 6.3
Verwerk je nieuwsbericht/Maatschappelijk probleem in een media-uiting. Je mag helemaal zelf weten hoe. Koppel bijvoorbeeld een merk/product/goed doel enzovoort.
- Maak een media-uiting. Je mag zelf weten wat voor communicatie-uiting. Alles is toegestaan. Poster, cartoon, flyer, video, billboard enzovoort.
- Geef een duidelijke motivatie bij je werk. Zorg dat de toegevoegde waarde van jouw werk duidelijk is. Denk bijvoorbeeld aan de UNOX -nieuwjaarsduik. Op deze manier komt UNOX op 1 januari duizenden keren in het nieuws! Naamsbekendheid en de mensen krijgen er een positief gevoel bij. Nieuwjaarsduik, spannend, gezellig en UNOX|!
Nike Ad, Equality has no boundaries
Amnesty International Ad, AK47 Teleshopping
Je kan de video op Engelse ondertiteling zetten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb