BRANDING DEEL 1
Branding is een manier om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Het woord 'Branding' is afgeleid van het Oud-Noorse woord ‘Brandr’, dat ‘brandmerken’ betekent. Brandmerken was het middel waarmee eigenaren van vee hun dieren uit elkaar konden houden.
Door een product/dienst of organisatie te branden creëer (maak) je dus een Merkidentiteit. Om te kijken waaruit een Merkidentiteit allemaal uit kan bestaan gaan jullie de volgende oefeningen maken.
Merkidentiteit
Opdracht 2.1
Om de volgende opdrachten te kunnen maken moet je een Merk kiezen.
Let op!
- Het merk moet al langere tijd bestaan;
- Het moet een groot merk zijn;
- Er moet voldoende over te vinden zijn. Denk aan advertenties/nieuwsberichten.





Voorbeelden van Merken , je hoeft ze dus niet per se te kiezen.
Opdracht 2.2
Zoek twee media-uitingen van jouw merk.
- Schrijf bij beide uitingen wat jij als vormgever ziet. Denk aan: vorm, beeld, kleur en typografie;
- Vertel ook (jouw gedachte) hoe dit op de doelgroep moet overkomen.
Opdracht 2.3
Zoek een mediabericht over jouw merk, bijvoorbeeld op internet.
- Maak een screenshot;
- Waar gaat het bericht over, is het bericht positief of negatief voor jouw merk?
- Is dit bericht te gebruiken zijn voor reclamedoeleinden? Motiveer je antwoord.
Klik op afbeeldingen voor meer informatie.
Opdracht 2.4
Zoek een media-uiting van de concurrentie.
- Schrijf op wat jij als vormgever ziet. Denk aan: vorm; beeld; kleur en typografie;
- Vertel ook (jouw gedachte) hoe dit op de doelgroep moet overkomen.
Opdracht 2.5
Werknemers op het GLR zijn erg tevreden over hun werkgever. Zo noemen ze de fijne sfeer en de prachtige apparatuur om mee te werken. We noemen dit 'Company Pride'.
- Waar zijn de werknemers van jouw merk trots op? Geef een duidelijke uitleg.
Opdracht 2.6
Als jouw merk een persoon zou zijn? Hoe zou hij/zij er uit zien? Welke hobby's? Hoe oud? Wat voor beroep?
- Beschrijf jouw merk alsof het een persoon is. Maak er iets leuks van.
- Maak een kleine tekening of zoek een perfecte afbeelding.
Opdracht 2.7
Wat verkoopt je merk nou echt?
Thuisbezorgd verkoopt geen eten maar gemak. Beats verkoopt geen koptelefoons maar stijl. Mars maakt cholcolade-repen maar verkoopt energie. Harley Davidson verkoopt geen motoren maar vrijheid. Het imago is op zijn minst even belangrijker als het product.
- Lees de voorbeelden hierboven;
- Wat verkoopt jouw merk? Maak er een mooie zin van.
Opdracht 2.8
Een slogan versterkt het beeld dat je van een merk hebt.
- Wat is de huidige slogan van jouw merk? Laat zien;
- Kan jij er één bedenken? Schrijf op;
- Gebruik een passend font.
55 Slogans
Big Brand Slogans.
Worst Slogans
15 erg slechte Slogans.
Je kan de video op Engels zetten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb