STRATEGIE

Nu jullie een nieuw product hebben bedacht, is het tijd om na te denken over hoe je het product op de markt wil brengen. Jullie gaan een strategie opstellen, die er uiteindelijk voor moet zorgen dat jullie product een topseller wordt. Een goede strategie bestaat uit een aantal onderdelen. Zo is het belangrijk om te weten waar de kansen en bedreigingen liggen. Is er al een vergelijkbaar product (concurrentie)? Wat doet de prijs van het product met de verkoopcijfers? Of wat is de invloed van de verschillende verkoopkanalen die je kan gebruiken voor de verkoop van je product? Hoe zorg je dat mensen weten dat het product bestaat?

Opdracht 2. SWOT-analyse

Bovenstaande vragen kan je beantwoorden door een SWOT-analyse te maken. SWOT staat voor Strength, Weaknesses, Opportunities, Threaths. Een Nederlandse benaming is een Sterkte-Zwakte analyse. In de analyse gaan jullie bedenken welke sterke en zwakke punten er zijn voor het product en welke kansen en bedreigingen er zijn. 

Maak samen een SWOT analyse van jullie merken samenwerking en gericht op jullie bedachte product.

  • Maak in een programma naar keuze
  • Zet beide op je eigen adobe express pagina.

Opdracht 3. Concurrentie analyse

Natuurlijk moet je weten wat de concurrentie doet. Wie is de concurrentie? Wat vraagt de concurrent voor het product? Hoe en waar verkopen zij hun product?

Doe samen onderzoek en verzamel de volgende informatie:

  • Wie/wat zijn je 3 grootste concurrenten die het vergelijkbaar product aanbieden? Waarom? (kijk naar de prijs, verkoopkanalen, marketing)
  • Waarin kunnen jullie je onderscheiden van jullie concurrentie? Kan je iets vinden wat jullie concurrenten (nog) niet doen?
    Pak je SWOT erbij voor de kansen.

Plaats jullie bevindingen op je eigen express pagina. 

 

Opdracht 4. Marktonderzoek

Daar is ie weer. De doelgroepanalyse. Waarom is dat toch zo belangrijk?

  1. Gerichte Ontwikkeling: Een doelgroepanalyse helpt om specifiek op de behoeften en wensen van de beoogde klanten te focussen. Het stelt je in staat om een product te ontwerpen dat perfect aansluit bij hun verwachtingen.

  2. Minimaliseert Risico's: Door inzicht te krijgen in de doelgroep, minimaliseer je het risico van productfalen. Het helpt om te verzekeren dat er een daadwerkelijke vraag is naar het product voordat het wordt gelanceerd.

  3. Efficiëntere Marketing: Het kennen van je doelgroep vergemakkelijkt de marketinginspanningen. Je kunt gerichte boodschappen en strategieën ontwikkelen die effectiever zijn en de juiste doelgroep bereiken.

  4. Betere Positionering: Een goed begrip van de doelgroep helpt bij het positioneren van het product in de markt. Het stelt je in staat om je product te differentiëren en een unieke waardepropositie te bieden die aansluit bij de behoeften van de doelgroep.

Doe samen onderzoek en verzamel de volgende informatie:
Omschrijf jullie doelgroep voor jullie nieuwe product op het gebied van:

  • Demografische criteria.
  • Geografische criteria.
  • Sociaaleconomische criteria.
  • Psychografische criteria.
  • Gedragscriteria.

 

Maak een persona (programma vrij).
Hoe meer details hoe beter!

Plaats jullie persona en doelgroepanalyse op je eigen express pagina. 

Opdracht 5. De 4 P's

Omschrijf voor jullie nieuwe product de volgende onderdelen uitgebreid.

  • Product
    Om welk product gaat het? Wat is het doel?
  • Prijs
    Welke prijs zou voor dit product passen? Waarom?
  • Plaats
    Waar zou dit product verkocht kunnen worden? Denk aan winkels of/ en online. Wees specifiek; welke stad of welk platform? Waarom?
  • Promotie
    Hoe komt je doelgroep te weten dat dit nieuwe product bestaat?
    Via welke manieren kun je ze het beste bereiken? Waarom?

Opdracht 6. Productnaam

Bedenk een passende naam voor jullie product. Let daarbij op dat deze afgestemd is op de doelgroep!

Opdracht 7. Media uitingen

 

Maak per persoon 1 media-uiting. Hier MOET er eentje online van zijn.

  • Maak eerst en plannetje voordat je gaat vormgeven;
    wat voor soort uiting wordt het en waarom?
  • Gebruik de merkidentiteiten van jullie beide merken.
    Kun je die herkenbaarheid toepassen zoals je onderzocht had?
  • Plaats de uitingen in een mock-up. De context is dus belangrijk,
    ook als het online is. Plaats bv je banner in een website, en laat
    zien dat het op een computer of telefoon is.
    Offline ook; op welke locatie is je poster te zien?
    Maak het presentatiewaardig!

 

Lever jullie mock-ups + toelichting in op jullie eigen Adobe Express pagina

Maak jouw eigen website met JouwWeb