Branding deel 3
In branding deel 3 gaan we samenwerken in tweetallen. In deel 1 en 2 hebben jullie een merk uitgebreid onderzocht en zijn jullie erachter gekomen dat een merk uit veel meer dan een product of dienst bestaat. Dat is de essentie van branding en merkidentiteit. De komende lessen gaan jullie merken samenwerken en gezamenlijk een nieuw product bedenken en ontwikkelen. Een samenwerking tussen 2 merken noem je een collaboration, of afgekort een collab. Juist een samenwerking die je niet snel verwacht, kan voor verrassende nieuwe producten zorgen. Om tot een nieuw product te komen gaan jullie een aantal stappen doorlopen, te beginnen met brainstormen.
Opdracht 1. Brainstormen
Stap 1. Braindump
Een braindump is een methode om alle gedachten, informatie of ideeën uit het hoofd te halen. Dit proces helpt om je een overzicht te krijgen van wat er in je hoofd omgaat. Het dient als een manier om chaos te verminderen en een rustige, stressvrije staat te bereiken. Het kan worden gebruikt om kennis te delen, creatieve ideeën te genereren, voorkennis te activeren bij leren of gewoon om gedachten te ordenen en te structureren.
Begin zelfstandig met de braindump en neem de volgende punten mee:
- Wat voor product laat beide merken goed naar voren komen?
- Kun je een nieuwe doelgroep benaderen? Bepaalde locatie?
- Nieuwe uitvinding, lost het een probleem op voor de nieuwe doelgroep? (denk out of the box, geld speelt geen rol. Check ook of je idee misschien al bestaat).

Stap 2. Samen brainstormen (divergeren)
Pak een nieuw A3 vel. Ga nu samen brainstormen.
Is een combinatie van ideeën mogelijk? Schrijf ALLES op. Je gaat in de volgende stap pas keuzes maken. Niks is fout en niks is te gek. The sky is the limit!
Stap 3. Keuze maken (convergeren)
Nu al jullie ideeën op papier staan, gaan jullie in goed overleg bepalen welk idee het beste is.
Stap 4. Prototype schetsen
Maak met z’n tweeën visuals voor een prototype van je nieuwe product.
Minimaal 10 schetsen op papier, en/of digitaal.
- Let op de merkidentiteiten van beide merken.
- Neem evt al de doelgroep + locatie (context) mee in je visuals.


Maak jouw eigen website met JouwWeb