BRANDING DEEL 2
In Branding Deel 2 ga we verder met de opdrachten uit Deel 1. In het eerste deel zag je dat de identiteit van een Merk bestaat uit onder andere een Slogan, Companypride, berichtgeving in de media, en de eigen Media-uitingen. Vandaag bekijken we er nog een aantal. Alle onderdelen samen vormen de Merkidentiteit.
Hieronder volgen eerst nog wat Merkidentiteit-opdrachten daarna verwerk je alle opdrachten in een Merk-identityboard.
Merkidentiteit
Opdracht 3.1
Iedereen heeft vijf zintuigen: zien, voelen, ruiken, proeven, horen. Zintuigen helpen ons de wereld om ons heen te ervaren. Een sterk merk wil mensen iets laten beleven en gebruikt zoveel alle zintuigen. Verken bij deze opdracht je merk met al je zintuigen, probeer niet te dicht bij de letterlijke kenmerken van het merk te blijven. Doe bijvoorbeeld je ogen dicht en gebruik je fantasie!
- Lees de opdracht hierboven eerst goed door;
- Omschrijf de vijf zintuigen;
- Geef bij ieder van de zintuigen aan wat jij bij jouw merk vind passen.
Opdracht 3.2
Omschrijf de doelgroep van jouw bedrijf. Wat is de doelgroep van jouw merk?
- Hiernaast kan je hulp vinden hoe je een doelgroep moet omschrijven;
- Geef een bondige omschrijving van de doelgroep. Wat zijn dat voor mensen?
- Maak een Persona. (klik, hoe dat ook alweer moet)
Opdracht 3.3
Welke relatie heeft het merk met de belangrijkste doelgroep?
Om goed met de doelgroep te kunnen communiceren is het fijn om te weten hoe de doelgroep de relatie ziet. Is het merk een goede vriend of een noodzakelijke bekende? Zo kan jouw sportclub jou als vriend mailen maar de belastingdienst blijft altijd erg formeel.
- Beschrijf de relatie tussen jouw merk en de doelgroep;
- Communiceert het merk ook op die manier? Laat een voorbeeld zien.
Opdracht 3.4
Waar liggen kansen of mogelijkheden in de toekomst voor jouw merk?
Probeer een kans of mogelijkheid voor jouw merk te bedenken. Denk aan nieuwe producten, een ander imago, enzovoort.
- Schrijf duidelijk op wat voor idee jij hebt;
- Voeg eventueel plaatjes toe.
Opdracht 3.5
Een identitymoodboard geeft de identiteit weer van een merk.
Om het identitymoodboard te maken gebruik je de antwoorden op de vragen van Deel 1 en 2. Let op: Het is dus geen verzameling plaatjes die je vindt door het merk in te typen in google. Ook niet een verzameling plaatjes van producten en logo’s. Wees creatief!
- Maak een identitymoodboard. Formaat is A4 of groter.
Maak jouw eigen website met JouwWeb