MARKETING
Marketing is de verzamelnaam voor de activiteiten die ervoor moeten zorgen dat een bepaald product of dienst bij zoveel mogelijk klanten bekend wordt zodat, daaruit voortvloeiend, zoveel mogelijk omzet wordt gegenereerd. Denk bijvoorbeeld aan reclames, prijsconcurrentie, verpakkingen of service die een bedrijf levert
Marketingmix
Bedrijven proberen hun verkoop te optimaliseren door te kiezen voor een goed doordachte marketingmix. Dit is de strategische combinatie van de verschillende marketinginstrumenten; ook wel de 4 P's genoemd (Product, Plaats, Prijs, Promotie). Door de ultieme marketingmix, bemachtig je als ondernemer jouw plekje in de markt.
Product

Prijs

Plaats

Promotie

Bekijk de afbeeldingen van de 4 P' (hier boven). Bij ieder marketinginstrument (Product, Prijs, Plaats en Promotie) staan verschillende punten. Om bij de opdrachten een uitgebreide omschrijving te kunnen geven probeer je zoveel mogelijk van deze punten te gebruiken.
Merk kiezen
Voor deze opdracht heb je een merk nodig. Je mag het merk zelf kiezen. Het is raadzaam om een groot merk te kiezen dat al wat jaren bestaat en waar je al iets van weet. Denk bijvoorbeeld aan merken als Pepsi, Adidas, Samsung, Nespresso, H&M, McDonalds of Chanel. Dit is nu jouw onderwerp.
Opdracht 1.1 Product
Omschrijf de producten die onderdeel zijn van jouw merkproduct zo concreet mogelijk. Wat is het belangrijkste product van jouw merk?
- Omschrijf de producten zo uitgebreid mogelijk. Voeg plaatjes toe die jouw tekst onderbouwen;
- Wat voor tips zou je jouw merk kunnen geven wanneer je rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen en trends?
Opdracht 1.2 Plaats
Waar heeft het bedrijf zich gevestigd? Waar is het merk te verkrijgen? Hoe kunnen klanten eraan komen?
- Schrijf alle mogelijkheden op hoe de klant aan de producten kan komen;
-
Zou je iets kunnen verbeteren omtrent de distributie (verkrijgbaarheid) van het merk?
Opdracht 1.3 Promotie
Wat doet het bedrijf om zijn merk te promoten? Welke media zet het daarvoor in?
- Verzamel een aantal voorbeelden. Denk aan tekst en plaatjes;
- Wat valt je op aan de promotiecampagnes uit het verleden? Schrijf op!
Opdracht 1.4 Prijs
Welke prijzen/tarieven hanteert jouw merk? Zijn deze hoog of laag, ten opzichte van zijn concurrenten?
- Maak een overzicht van een aantal producten en hun prijs. Laat ook de prijzen van de concurrentie zien;
- Wat zou jij eventueel wijzigen aan de prijzen? Motiveer je antwoord.
Opdracht 1.5 BOLS
Het design van een product is een belangrijk onderdeel van het marktinstrument 'Product'. Bols vernieuwde onlangs het design van zijn flessen Bols. Onder de afbeeldingen staan de aanpassingen die door Bols zijn doorgevoerd. Bekijk deze eerst en probeer daarna de volgende vragen te beantwoorden:
- Op welke trends en ontwikkelingen uit de markt wil Bols inspelen? Motiveer je antwoord;
- Denk je dat de aanpassing zorgt voor een grotere verkoop van het product? Motiveer je antwoord;
- Waarom denk je van wel/niet? Motiveer je antwoord;
- Welke aanpassing vind je het beste?
Oud design:

Nieuw design:

Aanpassingen:
- Er is gebruik gemaakt van de authentieke jeneverfles en -kruiken (‘om trouw te blijven aan de historie’).
- Voor de kruiken gaat Bols zelfs een stukje verder door ‘grove treksporen’ in de klei van de kruik achter te laten. Dat moet een ‘authentiek robuuste uitstraling’ geven. En bovendien ‘extra houvast’, zodat de fles minder snel uit de handen valt.
- De design lay-out is identiek voor de complete rang.
- Bols komt met een ‘nieuw klassiek centraal gepositioneerd logo’, waarbij de herkomst wordt benadrukt: ‘Amsterdam 1575’.
- Op het hoofdlabel (bovenlabel) staan nu smaaknotities en historische feiten.
- Het onderlabel vertoont de soort, de hoge kwaliteit, herkomst en vakmanschap.
- De twee (luxere) corenwyn-varianten onderscheiden zich door extra folie en embossing gebruik op de labels en het corenwyn-openingslintje.
- Daarnaast zijn er ook tussen elke individuele variant nuanceverschillen ingebouwd, om de rangorde van kwaliteit en diepgang aan te geven. (Glas of kruik, zilver folie of goud folie, open of gesloten munten, blauw of zwart logo, blauw of goud wapen.)
Maak jouw eigen website met JouwWeb