Brand je eigen YouTube Channel

In de vorige hoofdstukken zagen we wat Branding is en wat we er mee kunnen doen. In dit hoofdstuk ga jij je eigen Youtube kanaal 'branden'.  We kijken eerst naar de verschillende onderdelen in een YouTube-kanaal die te 'branden' zijn. Vervolgens  ga je  onderzoeken hoe andere video-kanalen zijn 'gebrand'. Daarna ga je aan de slag met het 'branden' van je eigen YouTube kanaal.

Waarom is branding belangrijk?

 

Het vertelt kijkers wat ze kunnen verwachten op je kanaal.

 

Op YouTube geldt 'Broadcast Yourself': je kunt je interesses, passies, persoonlijkheid en meer laten zien. De video's die je maakt, zullen deze elementen bevatten en op deze manier creëer je een 'merk' voor je kanaal dat herkenbaar is voor je kijkers.

 

 

Branding Elementen

 

Kanaalpictogram

Het kanaalpictogram is jouw kenmerkende afbeelding of het logo dat jouw kanaal representeert.

 

Bannerafbeelding

De bannerafbeelding is een grotere banner waarop je kunt laten zien waar je kanaal over gaat.

 

kanaalbeschrijving

De kanaalbeschrijving  (description) in het tabblad Over geeft kijkers een overzicht van wat ze kunnen verwachten van je kanaal.

Kanaaltrailer

De kanaaltrailer is een korte video op je kanaalpagina die wordt getoond aan niet-geabonneerde kijkers. Je kunt deze video gebruiken om je publiek een voorproefje te geven van wat ze kunnen verwachten op je kanaal en om ze aan te moedigen zich te abonneren. Opmerking: Je kanaaltrailer kan zich ontwikkelen als je kanaal groeit.

Opdracht 4.1

 

Voor deze opdracht ga je twee youtube kanalen onderzoeken. Je mag zelf weten welke kanalen je gaat onderzoeken. Onderzoek de kanalen op de volgende punten:

 

  • Kanaalbeschrijving (tekst in eigen woorden)
  • Kanaalpictogram (plaatje)
  • Bannerafbeeling (plaatje)
  • Kanaal trailer (plaatje)
  • Doelgroep (beschrijf de doelgroep die het kanaal volgens jou wil bereiken.

 

Opdracht 4.2

 

Wat vind jij? Passen de elementen goed bij elkaar en de doelgroep? Motiveer je antwoord uitvoerig.

 

  • Geef voor beide onderzochte YouTube kanalen een uitvoeriger motivatie.
  • Zorg ervoor dat minimaal de volgende woorden in je motivatie terugkomen: doelgroep/kanaalbeschrijving

 

 

Opdracht 4.3

 

Je gaat nu je eigen YouTube kanaal Branden. Waar zou jij een (fictief) YouTube Kanaal over willen beginnen?

 

  • Waar gaat het kanaal over? (Denk aan muziek, jezelf, iets creatiefs, hobby, huisdier)
  • Voor wie is het bedoeld? Beschrijf je doelgroep.
  • Heb je al een stijl in gedachten? Schrijf op en maak schetsen.

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb